Друк
PDF

ЗНО-2015 чи 2015-ЗНО? Про порядок слів у формулюваннях умов тестових завдань

У листі, адресованому УЦОЯО, одне з моїх зауважень стосувалося порушення порядку слів в окремих умовах тестових завдань з української мови. На що мені відповіли, цитую: "Погоджуючись із Вашою позицією стосовно важливості дотримання мовних норм у формулюваннях тестових завдань, водночас не сприймаємо Вашу гостру критику в бік розробників тестових завдань як конструктивну, зокрема тому, що Ви як філолог, безсумнівно, знаєте, що порядок слів у реченнях в українській мові є доволі вільним, хоч і не довільним..."

Пропоную порівняти структуру двох умов із зошитів 2015 року різних сесій: У тексті окремо треба писати (основна сесія) – Окремо в тексті треба писати (повторна додаткова сесія).

Погоджуюсь із думкою розробників тестових завдань, що, формулюючи умови, варто ключове слово (тобто слово на позначення актуалізованого в завданні явища) ставити на перше місце. Проте! Чого у двох абсолютно однакових за змістом і способом виконання завданнях різний порядок слів? Цікаво, до яких вимог тестування розробники тестових завдань пристосували такий "надто довільний" порядок слів: стандартизації, автоматизації обролення бланків відповідей, заощадження часу тестованих?

Насамкінець безсумнівно підсумую, що у формально-граматичній структурі зазначених умов ключовим словом, яке спонукає екзаменованого до виконання певної мисленнєвї дії, є прислівник окремо. Тож нормативною є модель «сирконстант способу дії (окремо) + локатив (у тексті) ← головний член односкладного речення (треба писати)».

І ще кілька слів про чергування у-в. У листі-відповіді мене намагалися переконати, що словосполучення "допоможе увійти" відповідає трактуванню цього типу чергування в академічних довідкових виданнях, змістові шкільної програми, Програми ЗНО й підручників і посібників з мови. Але після того, як погортав сертифікаційну роботу з української мови і літератури повторної додаткової сесії, ставлю вже риторичне питання (бо не плекаю надії на отримання відповіді): чого у завданні 58 розробники тестових завдань пишуть "дехто вважає..."? Хіба різні орфографічні правила ілюструють словосполучення "допоможе увійти" і "дехто вважає..."? Прикро! Образливо! І несправедливо!